Od 1 Kwietnia 2018 roku Split Payment w VAT

  • By:omegga

Projekt nowelizacji ustawy o podatku VAT wprowadza mechanizm podzielonej płatności w VAT (tzw. split payment) służący uszczelnianiu tego podatku. Nowe przepisy wejdą w życie 1 kwietnia 2018 r.

Istota podzielonej płatności polega na tym, iż zapłata za fakturę wpływa na dwa konta. Nabywca, płacąc za zakupiony towar lub usługę, odprowadza wartość netto na zwykły rachunek bankowy sprzedawcy, natomiast pozostała kwota, czyli wartość podatku VAT trafia na specjalne konto dostawcy – rachunek VAT.

System ten będzie stosowany wyłącznie w odniesieniu do transakcji dokonywanych pomiędzy podatnikami. Nie będzie miał wpływu na zakupy dokonywane przez osoby prywatne. Ponadto system nie dotyczy transakcji gotówkowych oraz płatności kartą.

Aby umożliwić realizowanie płatności w ramach split payment, banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe zostały zobligowane otworzyć i prowadzić rachunki VAT dla wszystkich podatników posiadających rachunek rozliczeniowy, bez pobierania opłat i prowizji. Ponadto powiadomią podatnika o numerze rachunku VAT oraz o zasadach i terminie informowania o saldzie na tym rachunku.

Mechanizm ten będzie dobrowolny dla nabywcy towarów lub usług. To on zdecyduje o jego wykorzystaniu. Jednak warunkiem ku temu będzie posiadanie faktury z wykazaną kwotą podatku VAT, nawet jeśli nie doszło jeszcze do dostawy towarów lub wykonania usługi. System znajdzie zastosowanie również do częściowych płatności za fakturę.

Zapłata będzie dokonywana przy użyciu komunikatu przelewu udostępnionego przez bank, w którym podatnik wskaże kwotę podatku VAT, kwotę brutto, numer faktury oraz numer NIP sprzedawcy.

Środki pieniężne, które zostaną zgromadzone na rachunku VAT będą należały przez cały czas do podatnika. Organy podatkowe nie będą mogły samodzielnie dokonywać operacji na tych kontach, ale podatnik także nie będzie miał w tym zakresie pełnej swobody. Środki z rachunku VAT będzie mógł wpłacać jedynie na inny rachunek VAT lub też do Urzędu Skarbowego, jako zobowiązanie z tytułu tego podatku. Aby posiadać większy wpływ na zarządzanie rachunkiem, konieczne będzie złożenie wniosku do US. Wówczas organ podatkowy w ciągu 60 dni podejmie decyzję o możliwości przekazania środków z rachunku VAT na zwykły rachunek rozliczeniowy.

Należy pamiętać, iż saldo na rachunku VAT nie musi być takie samo, jak kwota VAT do zapłaty lub do przeniesienia wynikająca z deklaracji podatkowej. Jeśli bowiem dostawca nie otrzyma płatności od swojego kontrahenta za fakturę, to nie oznacza, iż przez to ma mniejszy podatek VAT należny do zapłaty. Pomimo tego musi odprowadzić podatek VAT do Urzędu.

Warto dodać, że z systemem split payment wiąże się szybszy zwrot nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym. Gdy podatnik zawnioskuje o zwrot na rachunek VAT, wówczas otrzyma środki w ciągu 25 dni.

 

Posted in: Aktualności