Konsultacje z doradcą w zakresie podatku od spadku i darowizn
Grupy podatkowe i darowizna w najbliższej rodzinie
Darowizna to inaczej nieodpłatne przekazanie danego składnika majątku na rzecz drugiej osoby. Czynność ta rodzi obowiązek podatkowy w postaci podatku od spadków i darowizn. W tym zakresie, wyróżniono 3 grupy podatkowe:
- grupa I – należą do niej: małżonek, zstępni (np. syn, córka, wnuki, prawnuki), wstępni (np. matka, ojciec, dziadkowie), pasierb, zięć, synowa, rodzeństwo, ojczym, macocha, teściowie,
- grupa II – obejmuje zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych,
- grupa III – obejmuje innych nabywców.
W ramach grupy I wyróżnia się tzw. grupę 0. Należą do niej:
- małżonek,
- zstępni (np. syn, córka, wnuki, prawnuki),
- wstępni (np. matka, ojciec, dziadkowie),
- rodzeństwo,
- ojczym,
- macocha.
Osoby spoza wskazanej powyżej zerowej grupy podatkowej, w przypadku otrzymania darowizny lub spadku, muszą zapłacić z tego tytułu do Urzędu Skarbowego podatek. Po złożeniu deklaracji i po przeprowadzeniu postępowania Naczelnik Urzędu Skarbowego wyda decyzję zawierającą wyliczenie należnego podatku, z uwzględnieniem kwoty wolnej od podatku i skali podatkowej. Następnie w ciągu 14 dni od dnia otrzymania decyzji należy wpłacić należny podatek na konto Urzędu. Natomiast darowizna i przyjęcie spadku w najbliższej rodzinie dla osób z zerowej grupy podatkowej uprawnia do zupełnego zwolnienia z podatku. Jednakże będzie to możliwe tylko w sytuacji, jeśli podatnik zgłosi fakt nabycia majątku, składając deklarację SDZ-2 lub SD-3. Niezgłoszenie nabycia majątku przez osobę objętą zwolnieniem skutkuje tym, że darowizna podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Terminy składania dokumentów
SDZ-2 – na złożenie deklaracji podatnik należący do zerowej grupy podatkowej (najbliższa rodzina) ma 6 miesięcy od dnia otrzymania darowizny. Natomiast osoby spoza tej grupy, składają dokument do Urzędu Skarbowego w terminie 1 miesiąca od powstania obowiązku podatkowego, tj. otrzymania darowizny.
SD-3 – podatnicy składają w ciągu 1 miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, tj. od chwili przyjęcia spadku (złożenia oświadczenia o przyjęciu spadku), uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku lub od daty zarejestrowania przez notariusza aktu poświadczenia dziedziczenia.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jednolity — Dz.U. z 2015 r. poz. 86 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie pobierania przez płatników podatku od spadków i darowizn (Dz. U. poz. 2004)
Dokumenty i dane jakie są nam potrzebne do przygotowania rozliczenia SDZ-2
- dokumenty potwierdzające przekazanie darowizny, takie jak umowa darowizny oraz potwierdzenie otrzymanego przelewu w przypadku przekazania środków pieniężnych,
- w przypadku przekazania na mocy darowizny samochodu lub innej rzeczy ruchomej, nieruchomości prosimy o przekazanie adresu położenia rzeczy oraz danych umożliwiających identyfikację – dane pojazdu, dane księgi wieczystej,
- dane obdarowanego – imię, nazwisko, data urodzenia, imiona rodziców, numer identyfikacji podatkowej (NIP lub PESEL), aktualny adres zamieszkania,
- dane darczyńcy – imię, nazwisko, data urodzenia, imiona rodziców, numer identyfikacji podatkowej (NIP lub PESEL), aktualny adres zamieszkania,
- dane kontaktowe,
- pełnomocnictwo do reprezentowania, jeśli chcieliby Państwo powierzyć nam przeprowadzenie całej procedury związanej z rozliczeniem.
Dokumenty i dane jakie są nam potrzebne do przygotowania rozliczenia SD-3
- dokumenty potwierdzające otrzymanie spadku, tj. postanowienie sądu o nabyciu spadku lub zapis testamentowy, potwierdzony notarialnie,
- dokumenty potwierdzające, że osoba albo instytucja, która przekazała majątek miała do niego prawo np. zaświadczenie spółdzielni mieszkaniowej, wypisy z rejestru gruntów albo z ksiąg wieczystych,
- dokumenty potwierdzające koszty poniesione w związku z postępowaniem spadkowym (np. faktury z kancelarii za obsługę prawną), które można odliczyć w składanej deklaracji, jeśli takie Państwo posiadają,
- dokumenty potwierdzające, że istnieją długi i ciężary, które obciążają otrzymany majątek, np. wypis z księgi wieczystej, zaświadczenie spółdzielni mieszkaniowej, dokument, który potwierdza wykonanie polecenia lub wypłatę zachowku, jeśli taka sytuacja w Państwa przypadku miała miejsce,
- faktury potwierdzające, wydatki na leczenie i opiekę w czasie ostatniej choroby spadkodawcy, oraz wydatki związane z pogrzebem tej osoby (w tym koszt nagrobka), jeśli Państwo takie posiadają,
- w przypadku objęcia w spadku samochodu lub nieruchomości prosimy o przekazanie adresu położenia rzeczy oraz danych umożliwiających identyfikację – dane pojazdu, dane księgi wieczystej,
- dane spadkobiercy – imię, nazwisko, data urodzenia, imiona rodziców, numer identyfikacji podatkowej (NIP lub PESEL), aktualny adres zamieszkania,
- dane spadkodawcy – imię, nazwisko, data urodzenia, imiona rodziców, numer identyfikacji podatkowej (NIP lub PESEL), ostatni adres zamieszkania,
- dane kontaktowe,
- pełnomocnictwo do reprezentowania, jeśli chcieliby Państwo powierzyć nam przeprowadzenie całej procedury związanej z rozliczeniem.
Korekty/ Wyjaśnienia do złożonych deklaracji
Przygotowujemy również korekty oraz wyjaśnienia do złożonych przez podatników deklaracji, w przypadku gdy Naczelnik Urzędu skarbowego wezwał do uzupełnień lup wprowadzenia poprawek.
Ceny i czas przygotowania rozliczenia
Zapraszamy do kontaktu telefonicznego:
22 853 21 78/ 604 521 600
lub mailowego: sekretariat@omegga.com.pl
Potrzebujesz pomocy w kwestiach prawnych? Napisz do nas!